İlahi Nedir?-İlahi Özellikleri
İlahi
 Allah’ı övmek
 O’na dua etmek ve en büyük aşkın Allah aşkı olduğunu belirtmek amacıyla yazılmıs makamla okunan dini tasavvufi halk edebiyatı nazım şeklidir. Arapça kökenli bir kelimedir. Bir başka kullanımı da şaşma ve sitem bildiren ünlemdir.
İlahiler çok eski zamanlardan bu yanadinlerin  ve inançların önemli bir parçasını oluşturmuştur. Her dinin ilahilere farklı bir bakışı vardır. Her dinin farklı ilahileri vardır. İlahiler bir dinin kutsal metinlerinin bir parçasını oluşturup
 kutsi bir mahiyete sahip olabilir veya sadece o dinin inandığı Tanrı veya tanrısal mefhumları övmek için inananlar tarafından yazılmış
 kutsiyeti bulunmayan metinler de olabilirler. İlahiler çoğu dinde din eğitiminin önemli bir parçasıdır. Bazı dinlerde  ve inanışlarda ilahi söylemek bir tür ibadettir. Fakat
ilahi söylemek çoğu inanışta belirli ibadetlerin sadece bir parçasını oluşturur.
İlahiler tarikatlere göre değişik isimler alır. Mevlevilerde ayin
 Bektaşilerde nefes
 Alevilerde deme(deyiş)
diğer tarikatlerde de cumhur ve ilahi adını alır.
İlahi nazım şeklinin öncüsü YUNUS EMRE’dir.Yunus Emre
 şiirlerini halkın anlayabileceği sade bir dille yazmıştır.Hece ölçüsü kullanmıştır.11′li hece ölçüsünü kullanmıştır.Halkın içinden biri olduğu için halk tarafından çok sevilmiştir ve dili halkın dilidir.
1. Allah’ı övmek ve O’na yalvarmak için yazılan
 Allah sevgisiyle
 insan sevgisini bütünleştiren içten şiirlerdir.2. Özel   bir beste ile söylenir.3. Hece ve vezninin 7’li
 8’li ve 11’li kalıbıyla söylenirler.4. Dörtlüklerden oluşur. Dörtlük sayısı 3 ila 7 arasında değişir.5. Genelde şiirin içinde şairin mahlası geçer.6. İlahi denince akla Yunus Emre gelir.
Not: İlahiler tarikatlara göre farklı isimler alır. Mevleviler’de âyin
 Bektaşilerde nefes
 Aleviler’de deme
Gülşeniler’de tapuğ
 Halvetiler’de durak
 öteki tarikatlar da hur ya da ilahi gibi.
Aşkın aldı benden beni
Bana seni gerek seni
Ben yanarım dün ü günü
Bana seni gerek seni
Yunus Emre
İlahi
 Allah’ı övmek
 O’na dua etmek ve en büyük aşkın Allah aşkı olduğunu belirtmek amacıyla yazılmıs makamla okunan dini tasavvufi halk edebiyatı nazım şeklidir. Arapça kökenli bir kelimedir. Bir başka kullanımı da şaşma ve sitem bildiren ünlemdir.İlahiler çok eski zamanlardan bu yana
 kutsi bir mahiyete sahip olabilir veya sadece o dinin inandığı Tanrı veya tanrısal mefhumları övmek için inananlar tarafından yazılmış
 kutsiyeti bulunmayan metinler de olabilirler. İlahiler çoğu dinde din eğitiminin önemli bir parçasıdır. Bazı 
ilahi söylemek çoğu inanışta belirli ibadetlerin sadece bir parçasını oluşturur.İlahiler tarikatlere göre değişik isimler alır. Mevlevilerde ayin
 Bektaşilerde nefes
 Alevilerde deme(deyiş)
diğer tarikatlerde de cumhur ve ilahi adını alır.İlahi nazım şeklinin öncüsü YUNUS EMRE’dir.Yunus Emre
 şiirlerini halkın anlayabileceği sade bir dille yazmıştır.Hece ölçüsü kullanmıştır.11′li hece ölçüsünü kullanmıştır.Halkın içinden biri olduğu için halk tarafından çok sevilmiştir ve dili halkın dilidir.1. Allah’ı övmek ve O’na yalvarmak için yazılan
 Allah sevgisiyle
 insan sevgisini bütünleştiren içten şiirlerdir.2. 
 8’li ve 11’li kalıbıyla söylenirler.4. Dörtlüklerden oluşur. Dörtlük sayısı 3 ila 7 arasında değişir.5. Genelde şiirin içinde şairin mahlası geçer.6. İlahi denince akla Yunus Emre gelir.Not: İlahiler tarikatlara göre farklı isimler alır. Mevleviler’de âyin
 Bektaşilerde nefes
 Aleviler’de deme
Gülşeniler’de tapuğ
 Halvetiler’de durak
 öteki tarikatlar da hur ya da ilahi gibi.Aşkın aldı benden beni
Bana seni gerek seni
Ben yanarım dün ü günü
Bana seni gerek seni
Yunus Emre
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder